גוז'ף פילאטיס

 

גוז'ף פילאטיס, נולד בגרמניה ב-1883 והיה ילד חלש וחולני שסבל מאסטמה ומדלקות פרקים. הוא היה נחוש להתחזק והחל ללמוד אנטומיה ולעסוק בענפי ספורט שונים כגון התעמלות, סקי וצלילה. בגיל 14 כבר שימש גופו מודל ללימודי אנטומיה.

ב-1914 עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה נכלא במחנה מעצר באנגליה. שם החל למעשה לפתח את שיטת האימון שלו שלימים יקרא לה "contrology" (שליטה). פילאטיס המציא את השיטה בהשראת האידאל היווני שבו האדם הינו מאוזן בגוף ונפש. על פי השקפתו סגנון החיים המודרניים, יציבה לא נכונה וטכניקת נשימה לא יעילה הם המקור לחולי הגופני והנפשי. הוא האמין שסדרת התרגילים שבנה תעזור לתקן אי איזון שרירי ותביא לשיפור היציבה, הקואורדינציה, שיווי המשקל, הכוח והגמישות. בנוסף האמין שהתרגול יביא לשיפור ביכולת הנשימה ובתפקוד האיברים הפנימיים.

באמצע שנות העשרים פילאטיס מחליט להגר לארצות הברית, על הספינה בדרכו לשם הוא פוגש את קלרה, אחות צעירה שבמהרה הופכת לאשתו ולשותפה מלאה בפיתוח השיטה ולימודה. בניו-יורק הם מקימים יחדיו את הסטודיו שלהם שמשמש בתחילה בעקר לשיקום רקדנים, מהם יוצא הדור הראשון של מורי הפילאטיס.

פילאטיס נפטר ב-1967, בשנת 2000 התקבלה ההחלטה להפוך את השם "פילאטיס" לשם גנרי כמו יוגה.

השיטה

 

גוז'ף פילאטיס פיתח את השיטה שלו במשך 60 שנה. הוא ביסס אותה על כל מה שקרא ולמד וניסה בעצמו. הוא שאב מתורות המזרח, מדיטציה ויוגה, מאמנויות הלחימה העתיקות, וכן מתרבות הספורט וטיפוח הגוף של יוון ורומא.

שיטת הפילאטיס היא למעשה רצף של תרגילים שמתמקדים בחיזוק שרירי הליבה (כגון שרירי הבטן, קרקעית האגן, זוקפי הגב) ומסייעים בשיפור המנח היציבתי, הגמישות תוך חיזוקם של שאר שרירי הגוף.

8 עקרונות עומדים בבסיס הפילוסופיה שמאחורי השיטה:

  • שליטה

  • נשימה

  • תנועתיות

  • עבודה מהמרכז

  • דיוק

  • ריכוז

  • זרימה

  • התפתחות שרירים מאוזנת

"In 10 sessions you will feel the difference, in 20 you will see the difference and in 30 you will have a whole new body" -

Joseph Pilates